دپارتمان مشاوره تحصیلی راسا

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟ | دپارتمان مشاوره تحصیلی راسا
چگونه حافظه خود را مورد تقویت قرار دهیم

چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟

روش های تقویت حافظه:
I. هدف داشته باشید:
– افزایش معلومات
-انجام یک تحقیق
-آمادگی برای یک امتحان
ممکن است امتحان شفاهی یا تشریحی باشد بنابراین باید بدانید به صورت کلی مطالعه کنید یا به صورت نکته ای و جزیی.
II. به خوداعتماد داشته باشید:
-به حافظه خود اعتماد داشته باشید.
– تلاش کنید خود را به دروس علاقه مند کنید. زیرا موضوعات مورد علاقه راحت تر به خاطر سپرده می شوند.
III- سلامتی: عقل سالم در بدن سالم
کلسیم، فسفر و ویتامین های گروه B باعث افزایش کارایی مغز میشود.
مصرف پنیر، شیر، تخم مرغ، جوانه گندم، بادام، فندق، کنجد، سبزیجات و حبوباتی مانند عدس می توانند تاثیر موثب روی کارکرد مغز داشته باشند.

IV. اکسیژن کافی داشته باشید: علت کم کاری حافظه گاهی کمبود اکسیژن و نبودن هوای تازه است.
بنابراین هوای تازه تنفس کنید و تنفس عمیق داشته باشد.
V. دقت خود را بالا ببرید.
VI. روی تمرکز خود کار کنید: تمام حواس خود را بر مطالعه متمرکز کنید.
VII. آرامش خود را حفظ کنید : اضطراب بیش از حد موجب فراموشی ،آفت سلامتی است و به آن ضررهای قابل توجهی وارد میسازد.
VIIIبرای جلوگیری از فراموشی و اختلال در کارایی حافظه شرایط محیط یادگیری را از هیجان خالی کنید. در وضعیت آرامش امواج آلفا که ۱۳ تا ۸ هرتز است، در مغز انتشار پیدا میکند در این حالت انسان می تواند از حداکثر نیروی مغزی خود بهره ببرد. بی خوابی موجب پریشانی حافظه می شود بنابراین برای جلوگیری از پریشانی حافظه خواب کافی بهترین راه است.
IX. برنامه ریزی داشته باشید: هر درس در زمان مخصوص به خود باید مورد مطالعه قرار گیرد، این نظم به عملکرد حافظه در به خاطرسپاری متن مورد نظرکمک میکند.
X. از خواندن و مطالعه طولانی مدت بپرهیزید : مطالعه خیلی طولانی باعث افت شدید در یادگیری فرد میشود. یادگیری را با فاصله انجام دهید تا تاثیر بهتر به دست آید.
XI. سعی کنید خوب درک کنید: به جای حفظ کردن تلاش کنید بفهمید، حفظ کردن مطالب زنگ خطری برای فراموشی آنهاست. فقط مطالبی وارد حافظه بلند مدت می شود که به درستی فهمیده شده باشد و تکرار بپزیرد. با مرور مطالب پایداری آنها در حافظه بیشتر می شود.
در هنگام مطالعه از سه حافظه بینایی یعنی نگاه کردن، شنوایی یعنی تکرار عبارت و حرکتی یعنی یادداشت برداری استفاده نمود.
XII. تلاش بر تصویرسازی با ساخت تصویر می توانید مطالب را به ذهن خود بسپارید.
XIII. از وسایل کمک آموزشی استفاده کنید: موارد همچون فیلم، اسلاید، شکل، چارت و امکانات آزمایشگاهی می توانند به یادگیری بسیار کمک کنند.
XIV. در روش کلی متن تمام را به طور کامل مطالعه کنید و سپس آن را برای خود یا دیگران تکرار کنید و سپس متن را به طور کامل از اول تا آخر بخوانید.
XV. در روش جزء به جزء متن را به صورت بندبند یاد بگیرید یعنی ابتدا بند اول را به خاطر بسپارید و سپس بند دوم.
XVI. ارتباط دادن بین مطالب: مطالب هر چه بیشتر مرتبط باشند بهتر در حافظه ثبت می شوند. بنابراین بین مطالب خوانده شده ارتباط برقرار کنید.
XVII. سازماندهی: نظم دادن به اطلاعات باعث راحت تر شدن و یادگیری آنها می شود.
منظم کردن یا طبقه بندی می تواند کارایی حافظه را افزایش دهد.
به عنوان مثال مواد غذایی: مانند گوشت، کره، شنبلیله، خامه، تخم مرغ، ترب، شیر، تربچه، ماهی، ماست، جعفری و سرشیر بهتر است آنها را دسته بندی کنید:
الف) مواد پروتئینی: گوشت، مرغ، ماهی و میگو
ب) لبنیات: کره، خامه، شیر و ماست
ج) سبزیجات: شنبلیله، ترب، تربچه و جعفری
XVIII. برجستگی و نمایان سازی: نکته برجسته بهتر به خاطر می ماند. بنابراین زیر نکات مهم خط خط بکشد. ابتدا خوب بخوانید، درک کنید و سپس نکات مهم را به ترتیب خط بکشید این امر باعث می شود در هنگام مرور این نکات راحت تر به چشم بیایند.
XIX. تقدم و تأخر: مطالبی که در ابتدا می خوانیم بهتر در حافظه می ماند (تقدم مطلب) همچنین مطالبی را که در آخر می خوانیم راحت تر به خاطر سپرده می شود. (تأخر مطلب)
بیشترین فراموشی مربوط به مطالب میانی است. با هماهنگی زمان مطالعه و استراحت کوتاه می توانید اصل تقدم و تأخر را رعایت کنید.
XX. قسط بندی: آستانه حافظه کوتاه مدت هر شخص ۷+ – ۲ ماده (آیتم) است. یعنی ده حرف (ن ا ز و م آ ش ن ا د) را می توان به یک قطعه تبدیل کرد که حفظ آن راحت تر شود و تسریع صورت میگیرد(مثل: دانش آموزان)
XXI. تدابیر یادیار: استفاده از ترفندهایی که به واسطه ی آن بتوان به موضوع اصلی پی برد.
مثال: برای یادگیری (تخم مرغ، کره، تان و پنیر) می توان تجسم کرد که یک تخم مرغ بزرگ یک نان بر یک دست و یک کره بر دست دیگرش دارد و بر روی یک قاب پنیر نشسته است.
XXII. تداعی: برای به خاطرسپاری بهتر باید بین مطالب ارتباط و تداعی قابل قبولی برقرارشود (تجسم مطلب)
مثلاً: مداد و ماشین؛ ماشینی که راننده اش مداد است. تجسم مطلب باید در ذهن به صورت بزرگ، مسخره و غیرواقعی باشد.

مشاهده مطلب
خلاصه نویسی زیست

گروه مشاورین راسا

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *