دپارتمان مشاوره تحصیلی راسا

نقد و بررسی سوالات زیست آزمون جامع سنجش 29 فروردین | دپارتمان مشاوره تحصیلی راسا

نقد و بررسی سوالات زیست آزمون جامع سنجش ۲۹ فروردین

آزمون جامع سازمان سنجش ، ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ ویژه کنکور تجربی

 

تست ۱۵۶ غلط طراحی شده است

پاسخ سنجش : گزینه ۲

توضیح : گزینه ۴ هم نادرست  است ،

طراح محترم منابع سوخت پایدار را با سوخت پایدار یکی فرض کرده است .

مگر می شود سوخت پایدار باشد،

منابع سوخت های زیستی پایدارتر و موثر تر هستند( دقیقا جمله کتاب درسی است که کلمه منابع را اورده است) .

 

طراحی تست ۱۵۸نادرست است

♦️پاسخ سنجش : گزینه ۴

توضیح : گزینه ۳ نیز درست است

قطعا هورمون‌هایی که از غده فوق کلیه ترشح می شود( به کلمه ترشح  دقت کنید) توسط مویرگ‌های همان غده به خون وارد می شوند .

طبق شکل ۳کتاب ، صفحه ۵۵، کتاب زیست۱۱.

شاید منظور طراح هورمون‌های جنسی داخل خون باشد که دو منشا دارد( غدد فوق کلیه و غدد جنسی) ولی نوع طراحی سوال مشکل دارد.

اشراف بر کتاب درسی باعث طراحی تست مناسب و نقد عادلانه  می شود.

تحلیل آزمون سنجش ۲۹ فروردین ۹۹ ویژه کنکور تجربی

 

 

طراحی تست ۱۶۱ غلط است

♦️پاسخ سنجش : گزینه ۳

توضیح : طبق مطالب کتاب درسی ( زیست یازدهم )

طبق متن صفحه ۳۰، زیست ۱۱، چاپ‌۹۷، خط ششم

لرزش دریچه بیضی باعث لرزش مایع داخل بخش حلزونی شده و لرزش این مایع باعث لرزش مژک های گیرنده می شود .قطعا مایع باعث لرزش ژله نمی شود.( این مطلب در نظام قدیم‌بوده و طراح اشراف کامل بر کتاب نظام جدید نداشته)

البته در بخش دهلیزی ، حرکت مایع باعث حرکت  ژله می شود و حرکت ژله باعث حرکت مژک های گیرنده تعادلی می شود که خوب بخش دهلیزی هیچ‌ربطی به بخش شنوایی ندارد.

 

قطعا از لحاظ علمی نیز متن کتاب  درسی هم درست است

اشراف بر کتاب درسی باعث طراحی تست مناسب و نقد عادلانه  می شود.

 

تحلیل آزمون سنجش ۲۹ فروردین ۹۹ ویژه کنکور تجربی

 

استفاده از کلمات حذف شده در کتاب درسی

♦️پاسخ : گزینه ۴

توضیح : اصطلاح سیتوکینز در زیست یازدهم چاپ‌۹۷ که مخصوص کنکوری های ۱۳۹۹ هست حذف شده است .

 

اشراف بر کتاب درسی باعث طراحی تست مناسب و نقد عادلانه  می شود.

طراحی تست  ۱۷۰ غلط است

♦️پاسخ سنجش : گزینه ۳

🔸توضیح : گزینه ۳ نیز نادرست است

دستگاه عصبی حرکتی که به ماهیچه دیافراگم و بین دنده ای  پیام‌می دهد ، اعصاب پیکری و خودمختار( سمپاتیک) است.

 

در تنفس ارادی ، مثلا فردی با اراده خود تعداد تنفس را بالا می برد، مرکز تنظیم تنفس ( بصل النخاع) با چه اعصابی به دیافراگم و ماهیچه بین دنده ای  خارجی پیام می دهد ، مگر با اعصاب پیکری پیام نمی دهد؟؟؟؟

مشاهده مطلب
کلمات زبان انگلیسی سال دوازدهم : درس اول - قسمت اول

 

البته در حالت استرس و تنش ، دستور بالا رفتن تعداد تنفس توسط اعصاب سمپاتیک از بصل النخاع به  ( خودمختار) به دیافراگم می رود

 

🔸تست هم گفته در هر شرایطی و نگفته فقط در شرایط استرس .پس می توان  حالت تنفس  ارادی را هم‌ در نظر گرفت که قطعا اعصاب پیکری نقش دارد.

 

تحلیل آزمون سنجش ۲۹ فروردین ۹۹ ویژه کنکور تجربی

 

 

طراحی تست ۱۷۲ غلط است.

پاسخ سنجش : گزینه ۴

توضیح : در کتاب درسی فقط و فقط و فقط گفته است که کوریون در تشکیل بند ناف دخالت دارد و به هیچ وجه در هیچ جای کتاب  سخنی از نقش  امونیون در تشکیل بند ناف نزده است

خوب الان‌دانش اموز از کجا بداند که امونیون در تشکیل بند ناف نقش دارد ولی کوریون ندارد ( طبق پاسخنامه سنجش)

از لحاظ کتاب درسی که فقط سخن از نقش  کوریون در تشکیل بند ناف است . از لحاظ علمی هم که قطعا کوریون، امونیون و حتی پرده های دیگر هم در تشکیل بند ناف دخالت دارند

متاسفانه طراح محترم و حتی گروهی از اساتید به علت عدم‌اشراف کافی بر کتاب و حتی علم مطلب، باعث به بی راه رفتن ذهن دانش اموزان می شوند.

 

اشراف بر کتاب درسی باعث طراحی تست مناسب و نقد عادلانه  می شود.

 

تحلیل آزمون سنجش ۲۹ فروردین ۹۹ ویژه کنکور تجربی

 

طراحی تست ۱۷۸ مشکل دارد

پاسخ سنجش : گزینه ۳

🔸توضیح : گزینه ۳، می گه هر یاخته بدون دانه ، توانایی شناسایی عوامل بیگانه از یاخته های سالم را دارد واین جمله را درست گرفته

جمله صریح کتاب درسی ، زیست ۱۱، چاپ‌۹۷، صفحه ۷۲، خط ۶

چی می گه؟؟؟

میگه( لنفوسیت های B و T نابالغ توانایی شناسایی عامل بیگانه را ندارند)

 

خوب الان به نظرتون لنفوسیت های B و T نابالغ ، بدون دانه نیستند؟؟؟ خوب قطعا هستند و توانایی شناسایی عامل  بیگانه را هم ندارند

و لنفوسیت Tنابالغ هم در خون قطعا دیده می شود.

 

اشراف بر کتاب درسی باعث طراحی تست مناسب و نقد عادلانه  می شود.

 

 

تست ۱۸۲ طراحی نادرستی دارد

پاسخ سنجش:گزینه ۴

🔸توضیح : قطعا طراح محترم در صورت سوال باید می گفت بدن انسان سالم

چرا؟؟؟

مشاهده مطلب
مباحث مشترک و غیر مشترک شیمی و فیزیک و ادبیات نظام قدیم و جدید کنکور 99

چون؛ممکن است به علت جهش ژنی در ژن نوعی پادتن ، انتهای ( دم پادتن ) در اصطلاح   علمیFc، که بر ماکروفاژ گیرنده دارد ، ان نوع پادتن نتواند بر ماکروفاژ متصل شود.

 

و یا اصلا به علت جهش در ژن  گیرنده های پادتنی در سطح ماکروفاژ ها، پادتن ها قادر نباشند به ماکروفاژ متصل شوند .

♦️  حال شاید سوالی در ذهن شما باشد که مگر انسان سالم‌هم‌پادتن دارد ؟؟

 

پاسخ؛

قطعا که دارد

خوب اگر هر فردی دو واحد ایمونولوژی پاس کرده باشد و یا دو صفحه کتاب ایمنی مطالعه کرده باشد می داند که در یک انسان سالم تا دلتان بخواد انواع پادتن داریم.  نمی دانید که اگر انسان سالم پادتن نداشت چه بدبختی ایجاد می شد.

بگذریم‌!!!!!!!

 

🔸حالا  از کجای کتاب درسی این برداشت را کنیم که در انسان سالم‌هم پادتن وجود دارد؟؟

 

انسان سالمی که واکسن زده ، کلی پادتن داره

این هم دلیل از  کتاب درسی

 

تحلیل آزمون سنجش ۲۹ فروردین ۹۹ ویژه کنکور تجربی

 

طراحی تست  ۱۸۸مشکل دارد

پاسخ : گزینه ۱

توضیح : آیا واقعا یاخته های پودوسیت زیر کلافک است یا دور ان ، زیر کلافک یعنی چه؟؟؟

باز هم‌شما را به خواندن کتاب درسی دعوت می کنم.

کتاب زیست دهم چاپ‌۹۶، صفحه ۸۴،

از پایین صفحه، خط دوم.

کتاب میگه:

( پودوسیت ها با پاهای خود اطراف مویرگهای کلافک را احاطه کرده اند)

از کی تا حالا اطراف را باید زیرین معنی کنیم ؟؟؟

 

تحلیل آزمون سنجش ۲۹ فروردین ۹۹ ویژه کنکور تجربی

 

طراحی تست ۱۹۹ مشکل دارد

پاسخ : گزینه ۳

توضیح : طراحی  گزینه یک ، خارج از بحث کتاب است،  دانش اموز از کجای کتاب دریافت کند که عدسی و قرنیه در حشرات شفاف است ؟؟؟

تازه در شکل کتاب درسی قرنیه حشره ،به رنگ‌سبز کشیده شده است

 

از طرفی متن کتاب درسی هم‌حتی در مورد شفاف بودن‌ عدسی چیزی نگفته چه برسد به حشره

 

 

اشراف بر کتاب درسی باعث طراحی تست مناسب و نقد عادلانه  می شود.

 

طراحی تست ۲۰۰ ایراد دارد

پاسخ سنجش : گزینه ۴

توضیح : طراح محترم حتما باید در صورت سوال می نوشت ، در میتوز طبیعی یک یاخته جانوری…

باید کلمه طبیعی اورده می شد.

الان‌اگر باهم ماندن کروموزومی طی تقسیم میتوز اتفاق بیافتد  خوب دو هسته حاصله ایا

کروموزوم‌یا کروماتید های یکسانی خواهند داشت؟؟

 

یا مثلا پلی پلوئیدی شدن اتفاق بیافتد که به یک هسته اصلا کروموزومی نمی رسد .

ارسال یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *